Avondsnacks

Hoe blijf je ’s avonds van de chips en snoep af?

Een heerlijke bak chips, zak met snoep of een hele pizza. Na 20.00 uur heeft de gemiddelde Nederlander last van “cravings”. ’s Avonds eten gebeurt met regelmaat. Voor deze Engelse term is in Nederland gelukkig geen woord, maar we weten maar al te goed wat het inhoudt: de drang naar zout, zoet of een vette hap! Deze drang wordt veroorzaakt door de verlaging in het bloedsuikerspiegel, zeker na het avondeten kun je dit ervaren.

Vooral na de zak chips in je mik te hebben voel je spijt. Spijt dat je die hele zak hebt omgekieperd in je maag. Daarbij komt nog dat na 8 uur ’s avonds eten slecht zou zijn. Alles wat ’s avonds de maag in gaat zou direct worden omgezet in vet. Gelukkig is dit inmiddels ontkracht. Hetgeen wat je eet is veel meer van belang. ’s Avonds eten kan prima, maar houd het gezond!

Waar komt dat gevoel vandaan?

De hunkering naar ongezond voedsel in de avonduren kan meerdere redenen hebben. De avond is het eerste moment van volledige ontspanning. Als de kinderen naar bed zijn, jij de afwas hebt gedaan en de restanten van speelgoed hebt opgeruimd is er eindelijk tijd om even te zitten. Op de bank ploffen met een bak koffie en een zak chips voelt dan gewoon goed. We bedenken ons al gauw dat je helemaal geen trek had…

Het is dus jouw moment waarop je eindelijk kunt doen wat je wilt en volledige vrijheid ervaart. Deze vrijheid misbruik je echter door toe te geven aan de hunkeringen naar zoetigheid!

5 tips om van de hunkering af te komen

Tip 1: Zoek een alternatief

Een gezonde snack.

Het is best begrijpelijk dat je na jaren een halve zak chips per avond, niet direct kunt stoppen. Begin bij het vinden van een goed alternatief. We hebben immers geleerd dat ’s avonds eten helemaal geen taboe is. Zorg er voor dat je weet wat je eet! Een komkommer is een goede stap. Gooi er anders wat zout overheen om het een twist te geven of experimenteer met verse groenten en fruit.

Tip 2: Heb grip op je slaapritme

Het is niet het eerste waar je aan denkt, maar de hoeveelheid slaap die je hebt heeft veel invloed op jouw hunkeringen! Door een slaaptekort word je in de avonduren nog wat “simpeler”, en je hersenen snakken naar snelle energie om jou naar behoren te laten functioneren. Zorg ervoor dat je voldoende slaapt. Dit is een stuk gezonder en je valt nog sneller af ook! De oververmoeide hersenen zorgen voor een zwakker persoon, je lichaam wilt dus eten om de batterij een impuls te geven.

Tip 3: Drink genoeg en ’s avonds meer!

Drinken kan je maag vullen, waardoor je hersenen minder snel een snack vragen. Daarbij kan de vraag om wat te eten zelfs komen omdat je dorst hebt! Wij kunnen dit lastig onderscheiden, maar als het lichaam dorst heeft, wil jij vaak wat eten. Drink dus voldoende, zeker ’s avonds na acht uur. Veel drinken kan weinig kwaad, maar we vergeten het nog wel eens. Neem een goed glas water, drink op en nog eens vullen!

Tip 4: Afleiding zoeken

Als jouw hoofd schreeuwt om een zak chips en jij voelt een vreetbui aankomen, verzet je gedachten dan! Een simpele maar effectieve tip is om even de was te gaan doen, of een doekje over het dressoir heen te halen. Binnen twee minuten kun je al helemaal genezen zijn van de drang naar snacks!

Tip 5: Geef je over aan de moeheid

Het toegeven aan je (over)vermoeidheid kan je helpen voorkomen dat je trek krijgt na 8 uur. Een aantal voedingsexperts geven aan dat je prima kunt gaan liggen na het diner. Hiermee geef je je lichaam én je hersenen rust. Tegelijkertijd spaar je kracht om ’s avonds de hunkering te kunnen weerstaan!

Voorkomen is beter dan genezen

Het uitsluiten dat je überhaupt kunt snacken ’s avonds is nog mooier! Zorg dat je niet kunt grijpen naar een snack door ze niet in huis te halen. Je lichaam heeft niets aan een zak chips of een zak snoep, er zitten geen noemenswaardige voedingswaarden in. Er is geen enkele goede reden te bedenken, behalve de voldoening! Haal de motivatie uit deze kennis en begin met minderen om daarna het tijdperk af te sluiten! ’s Avonds eten is geen probleem, maar doe het verantwoord. Succes!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *