Voet in gras eelt

Hoe voorkom je eelt vorming op de voeten

Op plaatsen waar je voet ergens te strak tegenaan zit kun je eelt krijgen. Zoals in niet goed passende schoenen. Ook onder je voet kan er eelt vorming ontstaan door te weinig ruimte als je gaat staan in de schoen.
Als je staat komt je hele gewicht op je voetzool te liggen. Daardoor zet je voet uit.

Hoe kun je zelf onderzoeken of schoenen niet te strak zitten en eelt voorkomen.

Vooral voor diabetes patiënten is dit belangrijk omdat zij geen eelt maar direct wondjes krijgen, dit omdat de patiënt geen gevoel meer heeft in de voet.

  • Neem de omtrek van je voet terwijl je staat op een A4 of laat iemand anders dit doen.
  • Knip uit , maak de schoen los en pas de papieren omtrek in de schoen. Wanneer dit probleemloos past heb je een goede indicatie voor de maat.
  • Als je al eeltplekken op of onder je voeten hebt is het belangrijk dat deze niet gaan ingroeien tot likdoorns. Likdoorns zijn altijd pijnlijk en hoe langer ze blijven zitten des te dieper ze ingroeien.

Likdoornpleisters zijn dan geen oplossing meer. Of je begint direct met beter passend schoeisel of je gaat een aantal keren naar een pedicure.

Hoe zorg je voor je voeten?

Heb je gewone lichte eeltvorming zorg dan met name in de winter wat extra voor je voeten die dan, omdat het koud is, bijna geen buitenlucht krijgen en de hele dag in sokken en schoenen opgesloten zitten.

Zorg voor een crème met glycerona, de gewone potjes vind je regelmatig voor 1 euro. Breng die na het douchen of baden aan en trek dan een katoenen of wollen sok eroverheen. Als je gaat slapen door dit dan vooral met blote voeten. Herhaal dit inmasseren van de creme het liefst twee maal per dag. Zo is het snel verholpen.

Lees ook: “Hoeveel slaap heb je nodig per nacht?”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *