Peuter wilt niet slapen

Peuter wilt niet slapen – 10 Bedtijd tips

In de peuterpuberteit is jouw kindje soms moeilijk te begrijpen. Eén ding weten we zeker: slapen is erg belangrijk en draagt bij aan de groei en ontwikkeling van jouw peuter. Hij is al twee dus zegt vaak nee, je hoopt af en toe op een ja. Als het tijd is om op te ruimen en naar bed te gaan, heeft je kindje daar een ander idee over. “Nee, Niet, Nee, Bah” zijn kreten die je om je oren krijgt. Moe hoe dring je tot als het bedtijd is en hij naar bed moet? Hoe dring je tot hem door en hoe ver moet je gaan.

Vlak voor het slapen gaan

Voordat je naar bed gaat, doe alvast de televisie uit, leg de tablet weg en zorg dat jouw kindje geen schermen meer tegenkomt. Het laatste half uur voor het slapen gaan mag het rustig zijn in huis. Geen harde muziek meer en de tijd om te dansen, springen en stoeien is voor vandaag voorbij. Creëer een rustige en veilige omgeving.

Structuur overdag

Voor je denkt dat hij niet wilt slapen in de avond, denk eens na over de dag. Een goede structuur en leerzame dag zorgt voor gezonde vermoeidheid. Dit verbeterd de nachtrust. Een drukke en nieuwe dag kan voor (te) veel prikkels zorgen. Dit gaat ten kosten van een goede nachtrust, ’s nachts gebeurt er dan erg veel in de hersenen om alle prikkel te verwerken. Hierdoor kan jouw kleintje wakker worden en om troost vragen.

Veilige en rustige slaapkamer

De omgeving waarin jouw peuter zich bevindt om in slaap te komen in van cruciaal belang. Wilt hij niet naar bed? Kijk dan even in de slaapkamer. Sluiten de gordijnen voldoende af om een donkere kamer te maken? Is het een knusse kamer en staat het bed met één zijde tegen de muur (veilig gevoel).

  • Een donkere kamer laat jouw kindje sneller in slaap vallen
  • Een knuffel mee in bed zorgt voor extra comfort voor de kleine
  • Geen te grote ruimte langs het bed
  • Zet weinig tot geen speelgoed in het zicht vanuit bed
Peuter wilt niet slapen, een knuffelbeer helpt!

Kalm & structureel avondritueel

Na het rustige half uurtje voor het slapen gaan breekt de tijd aan om naar bed te gaan. Het ritueel om te slapen is erg belangrijk, hiermee weet je kindje dat het bedtijd is. Dit zorgt soms voor wat opwellingen, maar als je dit dagelijks herhaalt zal het op de lange termijn goed doen. Ga bijvoorbeeld eerst tanden poetsen, pyjama aan, verhaaltje lezen in bed en slapen.

Eigen bedje of papa & mama’s bed?

Je kunt het al raden, leg jouw peuter zo min mogelijk bij jou (jullie) in bed. Een kind kan zijn eigen bed goed waarderen en weet dat hij daar in slaap gaat vallen. Neem je hem mee? Dan is het eerder tijd voor gezelligheid dan om te slapen, maak het niet te leuk bij jou in bed. Dit werkt tevens tegen het ritme van je kindje.

Huilen na het sluiten van de deur?

Moet je kindje vaak huilen als hij/zij moet slapen? Praat dan even met elkaar. Leg met een rustige toon uit dat het al bedtijd is geweest en dat slapen goed is om te groeien. Gebruik eventueel een nachtlampje of laat de deur op een kier (in goed overleg met jouw peuter) om de rust te bewaren.

Ontdek de oorzaak

Kom erachter waarom je kleintje niet wilt slapen. Is het omdat hij bang is voor nachtmerries? Erken dit probleem en praat hierover, wuif dit probleem niet weg, hier is je kindje niet mee geholpen. Bang voor het donker? Probeer overdag eens een kamer donker te maken en ga eens lekker dansen met z’n tweeën. Maak het leuk in het donker en laat zien dat er niets gebeurt. Wees het voorbeeld!

Knuffeltje mee!

Kinderen hechten zich enorm aan objecten, zeker aan dat éne knuffeltje waar ze mee slapen. Dit is tevens hét object waar een peuter zich veilig bij voelt bij ongemak.

Krijgt mijn kindje genoeg slaap?

Constateer of jouw kleintje genoeg rust. Een kind heeft veel slaap nodig om alle nieuwe ervaringen te kunnen verwerken. Alle prikkels komen ’s nachts weer tot leven in de vorm van een droom, er moet genoeg tijd zijn om al deze prikkels te verwerken.

Verlatingsangst / Separatieangst

In sommige gevallen kan er sprake zijn van verlatingsangst. Jouw kindje is erg aan jou verknocht en zal zich aan jou vastklampen. Wees hier duidelijk dat slapen erg belangrijk is voor iedereen. Leg uit dat jij ook slaap nodig hebt en jouw kindje ook.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *